tirsdag den 6. november 2012

Sid & Nancy

Jeg er simpelthen nødt til at skrive et indlæg om min yndlingsfilm - jeg har lige set den igen, og jeg sidder og tuder, igen, lol.

Jeg er kæmpe Sex Pistols fan, og Sid Vicious har altid fascineret mig. Jeg ved ikke, om jeg er decideret fan, for det er jo ikke noget at være fan af, at han, muligvis, slog sin kæreste ihjel, var fucked up på heroin og døde af en overdosis, men jeg syntes virkelig, han virkede som et fantastisk menneske, trods alt det. Som en lille dreng, der aldrig rigtigt fik en chance. Og når jeg så har læst biografien om ham, så ved jeg, at han bare var en lille dreng, der aldrig rigtigt fik en chance.

Nancy har altid givet mig lyst til at kaste rundt med ting, for, især i filmen, er det så tydeligt, at det var pga. hende, han startede med stofferne. Granted, han ville nok have fundet en årsag alligevel, det finder folk, der gerne vil det, altid, det har jeg lært. Men i filmen ser man også, at hun decideret gav ham hans første shot herion. Måske er filmen ikke helt rigtig, det kan jeg jo ikke vide noget om.

Samtidig får filmen mig til at ønske, at nogen elskede mig så højt - don't get me wrong, jeg vil ikke have et forhold med en junkie, der slår mig, og ender med at slå mig ihjel, det siger sig selv, men han gjorde jo alt for hende. Han elskede hende på en måde, der helt giver mig tårer i øjnene. Han slog hende ihjel, fordi hun bad ham om det. 

Anyway, i filmen spiller min yndlingsskuespiller (Gary Oldman) Sid, og jeg elsker ham i rollen, han gør det så godt. Chloe Webb gør det også godt, men Gary er virkelig noget særligt, især som Sid. Og så er han jo fucking lækker i den film, lol. (ingen kommentar om, at det næsten er 30 år siden, filmen udkom)

Filmen får mig til at tude, til at grine, og til at gyse. Scenen, hvor Nancy er blevet stukket ned, lægger sig i sengen for at dø, for derefter at stå op, dækket af blod, får mig altid til at gispe og tænke "Damn", for det er virkelig godt lavet, det ser så virkeligt ud. 

Og... ja. Se den! Hvis du er den mindste smule interesseret i punkscenen, så se den! Eller hvis du bare skal se en fed, anderledes film.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar